Elka na 12 słupach pod okiem kamer. Czekamy na rozpoczęcie budowy

                                                                                                                                                                                                                                                       4.11.2012

stacja Wesołe Miasteczko wariant 3 1Rozpoczęły się już pierwsze prace związane z budową kolejki linowej w Parku Śląskim. Na razie prowadzone są konieczne pomiary, a za kilka tygodni zacznie się rozbiórka stacji przy Stadionie Śląskim i Śląskim Wesołym Miasteczku. Elka na całej długości będzie monitorowana, a do poprowadzenia dwukilometrowego odcinka najprawdopodobniej trzeba będzie postawić dwanaście łupów.

Wizualizacje nowej kolejki oglądaj Tutaj

Po podpisaniu z austriacką firmą Doppelmayr w ubiegłym miesiącu umowy, rozpoczęły się prace projektowe. Mają się zakończyć do końca tego roku. W ubiegły piątek w Urzędzie Miasta w Chorzowie został złożony wniosek o pozwolenie na rozbiórkę obu stacji oraz starych słupów. Nowe stacje są projektowane jako zupełnie nowe budynki. Tylko częściowo mają zostać wykorzystane fundamenty starych. Całość kolejki od początku do końca będzie wybudowana na nowo.

Wiadomo już, jak wstępnie mają wyglądać nowe stacje Elki. - Wykonaliśmy już m.in. wariantową koncepcję architektoniczną wraz z wizualizacjami i animacjami tych obiektów kubaturowych – tłumaczy Bogdan Tarko, prezes Doppelmayr Polska. -

W trakcie opracowania jest projekt budowlany budynków stacyjnych kolei, który wstępnie uzgodniono już w zakresie technologii. Wykonaliśmy też inwentaryzację stacji przeznaczonych do rozbiórki.

Budynek stacyjny przy Stadionie Śląskim będzie większy niż ten przy lunaparku. Tam będzie się bowiem mieścił garaż dla gondoli i krzesełek. Ich kolor będzie dobrany odpowiednio do parkowego otoczenia. Technologia umożliwi wypuszczenie – w zależności od aury – np. samych gondoli lub tylko krzesełek.

Obecnie kończą się badania geologiczne dotyczące stóp fundamentowych. W miejsce istniejących podpór pod słupy – ze względów bezpieczeństwa i konieczności zachowania odpowiednich parametrów - zostaną wykonane nowe fundamenty.

- Badania mają określić jednoznacznie, w których miejscach są najlepsze warunki geologiczne na fundamenty – tłumaczy Radosław Baran, dyrektor ds. inwestycji i remontów w Parku Śląskim. I dodaje, że Elka będzie przebiegała po starym śladzie. Mniejsza będzie natomiast ilość słupów – Najprawdopodobniej będzie ich dwanaście Definitywnie określi to jednak dopiero projekt. - mówi Baran.

Jego zakończenie oraz uzyskanie pozwoleń mają pozwolić na rozpoczęcie właściwych prac budowy na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku. Baran przekonuje, że warunki pogodowe nie będą przeszkodą. - Na pewno nie będzie problemu z wylewaniem fundamentów. Wykonawca ma w tym zakresie doświadczenie z realizacji projektów m.in. wysoko w Alpach – tłumaczy. - Prace na jakiś okres mogą zostać przerwane tylko w przypadku drastycznie niskich temperatur - zaznacza.

Nowa Elka będzie monitorowana na całej trasie, aby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa.- Urządzenia będą np. wychwytywały jeżeli ktoś wyrzuci coś z kolejki. Chodzi nie tylko o bezpieczeństwo pasażerów, ale również przechodniów – podkreśla Baran.

Kolejka ma zostać udostępniona w wakacje przyszłego roku. Modernizacja i uruchomienie dwóch kolejnych odcinków jest możliwe dopiero po uzyskaniu ich finansowania np. ze środków unijnych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020.