Ruszyła długo oczekiwana budowa kolejki linowej w Parku Śląskim. Z austriackim rozmachem

P1011730Na ten moment Ślązacy czekali od dawna: ruszyły prace na budowie Elki. Nowa atrakcja będzie jedyną nizinna kolejką w kraju i pierwszą, która w Polsce będzie kursowała w systemie mieszanym - godnolowo –krzesełkowym. Przebieg trasy ma nawiązywać do starej Elki, ale zastosowane materiały będą już wykonane według najnowocześniejszych austriackich technologii.

Zdjęcia z budowy oglądaj TUTAJ

Budowa ruszyła

Do końca lutego potrwa rozbiórka starych stacji kolejki przy Stadionie Śląskim i przy Śląskim Wesołym Miasteczku. Wykonawca firma Doppelmayr nie marnuje jednak czasu i rusza już z pierwszymi pracami budowlanymi. Rozpoczęto już stawianie fundamentów w rejonie stacji Stadion Śląski. Przygotowuje też plac budowy. – Rozbiórka każdej ze stacji trwa około dziesięciu dni – tłumaczy Bogdan Tarko, prezes polskiego oddziału Doppelmayr. – Demontaż podpór pod słupy planujemy już przed stawianiem nowych konstrukcji – dodaje.

Stare stacje były budowane w latach 60. Zastosowana konstrukcja jest betonowa, ciężka, masywna. Nowe obiekty będą sprawiały wrażenie lżejszych i bardziej komponujących się z otoczeniem. Stacja przy stadionie ma mieć stalową konstrukcję, uzupełnianą o delikatne płyty betonowe. W tym miejscy znajdzie się garaż, mechanizm napędu kolejki i miejsca przesiadkowe. Cześć obiektu będzie przeszklona. Do jego budowy zostaną też użyte płyty poliwęglanowe i żelbetonowe. W podobnej technologii zostanie wykonana stacja przy śląskim lunaparku.

– Zdajemy sobie sprawę, że na ten moment czekano od wielu lat – przyznaje Łukasz Buszman, rzecznik prasowy Parku Śląskiego. - Najtrudniejsze etapy: pozyskanie unijnego finansowania, projektowanie i uzyskanie koniecznych pozwoleń budowlanych, są już za nami. Teraz najprzyjemniejsza cześć inwestycji – realizacja.

Austriacka technologia

Inne, w porównaniu do starej Elki, mają być też słupy, na których kolejka ma się wznosić - malowane i kwadratowe zastąpią ocynkowane w kształcie stożkowym. Na słupach będą zamontowane oświetlenie i monitoring. Ponad 95 procent części zostanie sprowadzona z Austrii. Tylko nieliczne elementy zostaną wykonane w kraju. W okresie największego natężenia prac na budowie będzie pracować około pięćdziesięciu osób. - Głownie będą to Polacy, ale szefowie monterów, którzy mają nadzorować cały mechanizm będą już zagraniczni – wyjaśnia Tarko.

I wylicza, że w pierwszym okresie na budowie zostaną wykorzystane urządzenia podobne do tych, które są używane przy typowych pracach budowlanych: koparki, samochody ciężarowe, wywrotki, „gruszki", pompy do podawania betonu. - Bardziej specjalistyczne urządzenia związane z montażem kolejki – różnego typu dźwigi, wciągarki – zostaną wykorzystane w późniejszych etapach prac – mówi.

Ile potrwa budowa? Wykonawca zapewnia, że na pewno zakończy prace w trzecim kwartale tego roku. Po cichu można jednak liczyć na to, że Elką pierwszy raz przejedziemy się nieco wcześniej. – Ze swojej strony mogę zadeklarować, że nie zmarnujemy żadnego dnia. Jesteśmy jednak uzależnienia od czynników zewnętrznych. M.in. od pogody – podkreśla Tarko.

Ważne daty:

23 stycznia 2012

Podpisano umowę na unijne dofinasowania projektu rewitalizacji kolejki na kwotę ponad 21 milionów złotych zł. Powrót Elki będzie możliwy dzięki dofinansowaniu projektu ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Śląskiego działanie 6.2.1 – rewitalizacja duże miasta.

28 luty 2012

Ogłoszenie przetargu na budowę Elki. Wstępnie zgłosiło się trzech ch1)ętnych. Wygrała austriacka firma Doppelmayr, która jest jednym z największych producentów tego typu sprzętu w Europie.

19 września 2012

Podpisanie umowy na realizację pierwszego odcinka kolejki linowej w Parku Śląskim. wykonawcy. Z uwagi na charakter inwestycji wybrano model projektuj i buduj tzn. że zadaniem wykonawcy jest zaprojektowanie i następnie wybudowanie gotowej kolejki. Kolejka ma kosztować 33,8 miliona złotych.

12 lutego 2013

Przejęcie przez wykonawcę terenu budowy w Parku Śląskim. Kilka dni wcześniej rozpoczyna się rozbiórka istniejących stacji kolejki. Inwestycja wkracza w decydującą fazę.

19 lutego 2013

Rozpoczęcie budowy – symboliczne wbicie łopaty.