Przejazdy Elką w dniu otwarcia bezpłatne. Dowiedz się więcej o kolejce w Parku Śląskim

czoloZbliża się wielkie uruchomienie kolejki linowej Elka w Parku Śląskim. Oficjalne otwarcie odbędzie się w niedzielę (8 września) o godzinie 14 przy stacji Stadion Śląski. Pierwsi pasażerowie nową atrakcją przejadą tego dnia bezpłatnie. Będzie ona dostępna od zakończenia części oficjalnej do zmroku (od około godziny 15 do około 20). Przed startem warto dowiedzieć się o Elce więcej. Zapraszamy do przeczytania dziesięciu punktów.

Do oczekiwanego udostępnienia kolejki linowej zostało zaledwie kilka dni. Przed startem warto poznać dziesięć ciekawostek i praktycznych informacji o najnowszej atrakcji Parku Śląskiego. Przygotowaliśmy dla Was kompendium wiedzy o Elce.

 

Krótko w liczbach1. Krótko w liczbach

Przypominamy na wstępie kilka ważnych faktów. Odcinek między stacją Stadion Śląski, a stacją Wesołe Miasteczko, to 2200 metrów. Nowa kolejka „wisi" na jedenastu słupach. Jest pierwszą w Polsce kolejką w systemie mieszanym – składa się z trzydziestu 4-osobowych kanap i piętnastu 8-osobowych gondoli. Jednocześnie na trasie może więc przebywać 240 pasażerów. Prędkość kolejki wynosi od 0,5 do 5 metrów na sekundę. Uśredniony czas przejazdu w jedną stronę to około 14 minut. Bilet normalny w jedną stronę kosztuje 10 złotych, w obie 15 zł. Za wejściówkę dla dzieci i młodzieży trzeba zapłacić odpowiednio 8 i 12 zł. Kierownikiem kolejki jest Jacek Bociąga. Do obsługi Elki potrzeba jedenastu osób: dwóch operatorów (po jednym na każdej stacji), dwóch mechaników, jeden konserwator, czterech peronowych (po dwóch na każdej stacji) oraz dwie bileterki, które na początku będą asystowały przy obsłudze biletomatów (po jednej na każdej stacji). Najwyższy słup ma wysokość 21 metrów. Pojazdy są wypuszczane w odstępach co 50 metrów.

Szalik do zabezpieczenia 22. Szalik do zabezpieczenia

Na nowej Elce użytkownicy muszą się stosować do obowiązującego regulaminu. Co w nim znajdziemy? M.in. informację o tym, że pasażerowie powinni zabezpieczyć wszystkie luźne elementy garderoby, np. szaliki przed zaczepieniem o kanapy i kabiny. Goście mogą zabrać w trasę bagaż. Jego waga nie może jednak przekraczać 10 kilogramów. Z Elki nie mogą korzystać osoby pod wpływem alkoholu i innych środków odurzających. Na trasie zabronione jest kołysanie pojazdami oraz otwierania drzwi w gondolach. Nie wolno też wchodzić na podpory, wyrzucać przedmiotów podczas jazdy, przewozić dzieci na kolanach, zwierząt oraz niebezpiecznych, łatwopalnych i cuchnących substancji. Warto też pamiętać, że w razie nieodpowiednich warunków atmosferycznych, przerwy w dostawie energii elektrycznej lub innego niespodziewanego zdarzenia, może nastąpić przerwa w pracy kolei.

Z archiwum Elki3. Z archiwów Elki

Dla wszystkich, którzy chcą zdobyć bilet na całoroczne przejazdy nową Elką, mamy specjalną atrakcję. 1 września rusza konkurs „Z archiwów Elki". Szukamy w nim fotografii starej kolejki. Spośród osób, które wyślą nam w formie cyfrowej stare zdjęcia na adres: promocja@parkslaski.plTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. , rozlosujemy dwa karnety. Każdemu zdjęciu powinna towarzyszyć zgoda na prezentowanie na wystawie, w publikacjach oraz w materiałach informacyjno-promocyjnych Parku Śląskiego. Na fotografie czekamy do końca września. Szczegóły i regulamin można znaleźć na stronie: parkslaski.pl.


Historia zamknięta klamrą4. Historia zamknięta klamrą

Historia kolejki wspaniale zamyka się klamrą. A wszystko dzięki głównemu jej monterowi. Roman Karolak w 2013 roku uruchamiał nowoczesny mechanizm nowej Elki, a w latach 60. budował starą. Był wówczas operatorem żurawia. Przez kilkadziesiąt lat pracował w zabrzańskim Mostostalu, a od pięciu jest zatrudniony w Doppelmayr Polska. Karolak budował wiele polskich kolejek, m.in. na Czantorię, w Gołdapi, Ustrzykach i w Świeradowie Zdroju. Jak podkreśla, nową kolejkę do starej można porównać jedynie jeżeli chodzi o długość trasy. – Komfort jazdy będzie nieporównywalny. To dwa inne światy. I ludzie powinni to docenić. Nową kolejką będą mogły bezpiecznie podróżować dzieci, niepełnosprawni i osoby starsze. Każdy będzie obsługiwany tak samo – mówi pan Roman. – Czy chciałbym kiedyś tu wrócić na montaż pozostałych odcinków? Jeżeli Bóg da zdrowie, to na pewno.

Parku przyupilnuje 40 kamer5. Parku przypilnuje 40 kamer

Uruchomienie kolejki linowej Elka, to nie tylko spora atrakcja turystyczna. Dzięki niej, poprawi się też bezpieczeństwo w Parku Śląskim. A wszystko dzięki składającemu się z 40 kamer systemowi monitorującemu stacje i trasę. W dyrekcji powstało właśnie centrum monitoringu. Oficjalnie, rozpocznie swoją całodobową działalność po oddaniu Elki do użytku. Kamery zostały umieszczone m.in. na słupach kolejki. Zostały również zamontowane na stacjach i na gondolach. – Dzięki kolejce, pod okiem kamer znajdzie się ścisłe centrum parku, aleja generała Jerzego Ziętka i jej okolica – wyjaśnia Artur Cieślak, dyrektor administracyjny Parku Śląskiego. Nie ukrywa, że monitoring w parku jest niezwykle potrzebny. – Z miesiąca na miesiąc jest coraz więcej zniszczeń i dewastacji. Wandale nie oszczędzają lamp oświetleniowych, ławek, siłowni i placów zabaw. Często zdarzają się też kradzieże kabli i infrastruktury teleletechnicznej – przyznaje. Jakość obrazu z kamer kolejki linowej jest wysoka i może służyć jako materiał dowodowy w postępowaniu policji. – Ostrość jest na tyle duża, że można bez problemu rozpoznać twarz osoby, która zachowuje się w sposób niewłaściwy – zaznacza Cieślak.

Krótko w liczbach6. Przyjazna dla niepełnosprawnych

Kolejka w Parku Śląskim będzie przyjazna dla osób niepełnosprawnych. Przy stacjach Elki nie będzie ogólnodostępnych parkingów. Auta można zostawiać w innych miejscach. Wyjątkiem są właśnie osoby niepełnosprawne. Przy stacji Stadion Śląski, stworzono dla nich specjalnie dziesięć miejsc. Użytkownicy na wózkach, przy stadionie skorzystają z windy, a przy Miasteczku –z pochylni. Na peronie nie będą też mieli problemów z wsiadaniem i wysiadaniem. Mogą korzystać z gondoli przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych, w towarzystwie opiekunów.


Drugie życie krzesełek7. Drugie życie krzesełek

Kiedyś było ich sześćset trzynaście. Dwuosobowe krzesełka kursowały przez 39 lat na trzech liniach dawnej Elki, do roku 2006. Spośród kilkudziesięciu pozostałych po demontażu starej Elki, dziesięć otrzyma niebawem nową tożsamość, a pozycję wiszącą, zamieni na stojącą. Na pomysł ocalenia jednego z oryginalnych krzesełek Elki, wpadł znany architekt, Przemo Łukasik, który na malowniczym, postindustrialnym podwórku bytomskiej siedziby swojej pracowni Medusa Group, umieścił przemalowane na biało krzesełko, powierzając mu rolę ogrodowej ławki. Odmłodzone krzesełka, które powrócą do parku, otrzymają jaskrawe kolory i po jednej, solidnej nodze, na której staną w pobliżu nowych stacji Elki, przy Stadionie Śląskim i Wesołym Miasteczku. Dla wielu gości parku, widok nowej Elki, podziwiany z krzesełka pamiętającego ich dziecięce lata, będzie miłą, sentymentalną podróżą w czasie.

Biletomaty8. Bilety bez problemu

Kupowanie biletów na nową Elkę, będzie w pełni zautomatyzowane. Obsługa nie będzie jednak trudna – biletomaty posiadają bardzo intuicyjny i przyjazny panel. Ekran LCD będzie dotykowy, kolorowy, zabezpieczony przezroczystą płytą z tworzywa sztucznego, odpornego na zarysowanie oraz zniszczenie. Z ekranu startowego, użytkownik zapozna się z wszystkimi niezbędnymi informacjami, dotyczącymi obowiązującej taryfy biletowej i obsługi automatu. Będzie ona możliwa w minimum dziewięciu językach, m.in. po polsku, angielsku, niemiecku, słowacku, rosyjsku, hiszpańsku i po włosku. Urządzenie posada możliwość zakupu biletów w formie bezgotówkowej. Dodatkową funkcją jest m.in. możliwość udzielania rabatów na podstawie posiadanych przez klienta kuponów zniżkowych, np. biletów z innych imprez i ewentów, odbywających się w parku. Zakup biletów dla grup powyżej 15 osób, jest możliwy również za pośrednictwem strony internetowej www.sklep.parkslaski.pl.

Wchodzenie wychodzenie9. Wsiąść, wysiąść

Pasażerowie, po zakupie biletów, muszą się kierować zgodnie ze strzałkami na stacji. Do pojazdów nie można jednak wsiadać bez wiedzy obsługi. To ona kieruje ruchem na peronie. Po zajęciu miejsca na krzesełku, należy zamknąć zabezpieczenie. Pałąk po wyjeździe ze stacji jest automatycznie ryglowany ze względów bezpieczeństwa. Wsiadanie i wysiadanie odbywa się w atrakcyjny i przyjazny dla użytkowników sposób. Po zakończeniu jazdy, należy również kierować się zgodnie ze strzałkami i wskazówkami obsługi.


Lampy i iluminacje10. Lampy i bruki

Nowa Elka będzie kursowała przez cały rok. Również po zmroku. Stacje będą podświetlone, a przy Stadionie Śląskim zamontowano specjalną iluminację, która punktowo oświetla obiekt. Przed budynkami wybrukowano ścieżki i postawiono latarnie. Pięć przy StadionieŚląskim i dwie przy Wesołym Miasteczku.