„Jedynką” bez przesiadki. Tramwajem z Katowic do Gliwic, obok Parku Śląskiego

2017-01-25

Przez sześć miast przejeżdża „jedynka”, nowa i najdłuższa obecnie linia w ofercie Tramwajów Śląskich. Od połowy grudnia można nią dojechać z zajezdni w Gliwicach aż do centrum Katowic. Tramwaj przejeżdża również obok Parku Śląskiego.

Wcześniej linia numer 1 kursowała między zajezdnią w Gliwicach, przez Zabrze do Rudy Śląskiej Chebzia, gdzie na pętli kończyła bieg. Obecnie tramwaje linii nr 1 z Chebzia kierują się do Świętochłowic, stamtąd do Chorzowa, przejadą przez centrum przesiadkowe i pojadą wzdłuż Parku Śląskiego do Katowic, gdzie kończą bieg na pl. Miarki. Cała podróż – zgodnie z rozkładem – trwa 92 minuty.

Sprawdzone rozwiązanie
– Takie bezpośrednie połączenie to duże ułatwienie dla pasażerów, którzy teraz, bez przesiadki mogą na przykład dojechać z Zabrza do Śląskiego Wesołego Miasteczka lub z Rudy Śląskiej do Spodka – podkreśla Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. – Oczywiście, pociągi i autobusy jadą krócej, ale za to zagęszczenie, a przez to i dojście do przystanków tramwajowych, jest znacznie krótsze niż do dworca kolejowego – zaznacza. – To połączenie tramwajowe Gliwic i Katowic już kiedyś funkcjonowało. I z tego co mi wiadomo, dosyć dobrze się sprawdzało – dodaje.

Linia nr 1 została najdłuższą w ofercie spółki – cała jej trasa liczy 27 kilometrów. „Jedynka” wyprzedziła w rankingu najdłuższych, linię nr 21, której trasa liczy prawie 23 kilometry oraz o kilometr krótszą linię nr 19.

Kursy co pół godziny
Na wydłużonej trasie linii numer 1 kursują tramwaje typu E1, czyli popularne wiedeńskie „Sznycle” oraz sprawdzone w bojach pojazdy typu 105N. Pasażerowie przynajmniej na razie będą musieli zadowolić się starszymi typami wagonów. – Na tej trasie planowane są wkrótce modernizacje torów. Przynajmniej do ich zakończenia nie będziemy puszczać na niej nowych tramwajów – tłumaczy Zowada. „Jedynka” w dzień kursuje co pół godziny, a w nocy co godzinę. Na razie nie widomo, czy kolejne linie tramwajowe będą wydłużane, ale… – Taka jest strategia KZK GOP – przyznaje rzecznik.

Od połowy grudnia nastąpiły też inne zmiany. Linia nr 19 nieco zmieniła swoją trasę – nie jedzie do pl. Miarki w Katowicach, lecz kieruje się do pl. Wolności, skąd rusza w drogę powrotną. Z kolei tramwaje linii nr 11, z pętli w Chebziu dojeżdżają do katowickiego Rynku i dalej – zamiast do pl. Wolności – do pl. Miarki. Zmienią się również rozkłady jazdy linii numer 4, 5, 9 i 30.

Czytaj również

Our website uses cookies, m.in. for statistical purposes. If you do not want them to be saved on your disk, change the settings of your browser. More on this topic...